Архів сайта |
Травень 2024 (4) Березень 2024 (1) Лютий 2024 (7) Грудень 2023 (4) Травень 2023 (2) |
Скільки коштів слід очікувати областям України на будівництво доріг місцевого значення в рамках роботи державного Дорожнього фонду — у матеріалі Вадима Олійника, експерта Проектного офісу секторальної децентралізації, для delo.ua.
Протягом всієї історії незалежності України йде мова про вигідне географічне розташування та величезний транзитний потенціал нашої держави. Однак замість того, щоб з розумом та користю для суспільства розпоряджатися цим інфраструктурним потенціалом, покращувати та примножувати його, відбувалась лише недбала експлуатація та занедбання.
Внаслідок хронічного недофінансування дорожньої галузі на сьогоднішній день ми маємо більше 90% автодоріг у неналежному транспортно-експлуатаційному стані, 40% з яких потребують повного відновлення.
Завдяки збільшенню фінансування у 2016 році вдалось капітально відремонтувати майже 1 тис. км автодоріг. У 2017 планується відремонтувати більше 2 тис. км, а також буде відновлено понад 80 мостів.
Проте у 2016 фінансування вистачило лише на один відсоток доріг, а це близько 10 млрд грн. У поточному році фінансування у 20 млрд грн вистачить лише на два відсотки доріг.
Мінімальна річна потреба для виконання ремонтно-будівельних робіт складає 50 млрд грн.
А щоб ми випереджали темпи руйнування доріг, потрібно близько 100 мільярдів гривень щороку.
Таким чином, ритмічне і достатнє фінансування дорожньої галузі дозволить за 5 років відновити мережу доріг загального користування в Україні.
Уже з 2018 року запрацює Дорожній фонд. Кошти, виділені на дороги, будуть автоматично надходити виключно на ремонт та будівництво автошляхів. Також нарешті з’явиться цільове фінансування доріг місцевого значення.
Виділення джерел фінансування дорожнього господарства в окремий фонд допоможе забезпечити стабільне фінансування і дозволить запобігти спрямуванню коштів на інші цілі.
Реформа децентралізації доріг передбачає поетапне введення в дію Дорожнього фонду. Надходження, що визначені для наповнення фонду, будуть зараховувати у спецфонд таким чином: у 2018 році — 50%; у 2019 році — 75%; і з 2020 року — 100%.
35% з яких піде виключно на фінансування будівництва, реконструкцію, ремонт та утримання автодоріг загального користування місцевого значення.
За результатами попередньої інвентаризації загальна протяжність мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення, що перейде до сфери управління облдержадміністрацій — становить 115,9 тис. км.
Відповідно до «Основних напрямів бюджетної політики на 2018-2020 рр.» видатки на дорожню галузь планується збільшити до 70 млрд грн до 2020 року.
Водночас, за попередніми підрахунками, в 2018 році надходження до Дорожнього фонду складуть 32 мільярди гривень.
Таким чином, на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг загального користування місцевого значення у 2018-му очікується близько 11,2 млрд грн. І це тільки 50% Дорожнього фонду. В 2020-му, коли Дорожній фонд запрацює на повну потужність, 24,5 млрд грн піде саме на місцеві дороги.
Вказані кошти будуть автоматично розподілятися між місцевими бюджетами, залежно від протяжності автомобільних доріг місцевого значення відповідної області, станом на 1 січня року, що передує плановому. Області, які мають розгалужену мережу доріг, звісно, отримають більше коштів на їх ремонт.