Архів сайта |
Травень 2024 (4) Березень 2024 (1) Лютий 2024 (7) Грудень 2023 (4) Травень 2023 (2) |
Міністерство розвитку громад та територій вкотре звернулося до Міністерства фінансів з пропозиціями врегулювати питання фінансового забезпечення діяльності районних рад для здійснення ними своїх повноважень, закріплених в Конституції України та базовому законодавстві. Подібні звернення Мінрегіон направляв як в минулому році, так і у лютому та квітні цього року, однак питання досі залишається невирішеним. |
Нагадаємо, у вересні 2020 року парламент прийняв зміни до Бюджетного кодексу (законопроект 3614, за який проголосували 320 народних депутатів) відповідно до яких районний рівень був вилучений із системи фінансування, бюджетні кошти з районного рівня з 1 січня 2021 року перейшли громадам. В офіційному листі відомства, адресованому Мінфіну, пропонується розглянути два варіанти фінансового забезпечення районних рад. «Як варіант, ми пропонуємо передбачити в державному бюджеті дотації на утримання управлінського апарату райрад та на комунальні платежі у сумі 0,5 млрд грн. Обґрунтування ми виклали в листі Мінфіну. І ще один можливий варіант - утримання районних рад за рахунок субвенції з державного бюджету на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень, розпорядником якої може бути Мінрегіон. Який би з двох варіантів не обрали, чи можливо Мінфін з відповідною асоціацією запропонують третій, важливо це вирішити в процесі підготовки проекту Державного бюджету на 2022 рік, в якому необхідно передбачити фінансування районних рад», - прокоментував заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода. Експерт з фінансових питань Офісу підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні Ігор Онищук повідомив, якщо додаткові кошти не будуть передбачені, виконання повноважень районних рад на належному рівні буде ускладнено. «Управління на районному рівні передбачає проведення сесій районних рад, нарад, опрацювання листів, звернень громадян, утримання працівників, забезпечення їх належними умовами для роботи. Відсутність додаткових коштів на оплату праці, комунальних послуг та енергоносіїв спричинить виникнення заборгованості по виплаті заробітної плати, за оплату комунальних послуг та, як наслідок, збільшиться ризик зростання соціальної напруги, відключення будинків та споруд від мереж тепло та водопостачання», - сказав експерт. Він також нагадав, що на початку року Мінрегіону довелося відстоювати законну можливість районних рад використовувати вільні залишки коштів ліквідованих районів. Це регламентовано чинним законодавством. За словами Ігоря Онищука, проведені попередні розрахунки свідчать, що орієнтовний обсяг видатків, необхідний для утримання апарату районної ради у кількості 8 осіб становить 3,9 млн грн, у тому числі на оплату праці з нарахуваннями 3 млн грн. «Зважаючи на наявні залишки коштів загального фонду можна констатувати, що у 75 районних бюджетів (63,0 % від загальної кількості) наявні ресурси для утримання апарату районної ради у 2021 році (їхні залишки загального фонду перевищують 3,9 млн грн). Якщо взяти до уваги лише видатки на оплату праці, то у 82 районних бюджетах обсяг залишків перевищує 3,0 млн грн, тобто суму необхідну для виплати заробітної плати. Але це стосується цього року. Наступний рік, до рішення Мінфіну, поки під питанням», - сказав експерт. Нагадаємо, що питання фінансування районних рад двічі на своїх засіданнях розглядав і Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (25 та 27 січня 2021 року). Комітет направляв пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо виділення додаткової дотації на підвищення рівня фінансової забезпеченості районних бюджетів на період визначення наявних фінансових ресурсів в обсязі 459,2 млн грн. |
Джерело інформації — портал Децентралізація влади. |