Архів сайта |
Травень 2024 (4) Березень 2024 (1) Лютий 2024 (7) Грудень 2023 (4) Травень 2023 (2) |
Експерти Ресурсного центру зі сталого місцевого розвитку УАРОР, за підсумками проведеної Всеукраїнської фахової майстерні з актуальних питань адміністративно-територіального устрою та реформування охорони здоров’я, яка відбулася 17 травня 2019 року, надали пропозицію до проекту Закону про Державний бюджет на 2020 рік. Актуальним питанням, зазначеного заходу було обговорення взаємодії район — громада, у тих районах, де на території району утворилась одна або декілька громад, які повністю охоплюють територію району. Згідно з чинним законодавством усі фінансові ресурси та повноваження щодо їх використання сконцентровано в таких громадах. Відповідно, в районних бюджетах відсутні повноваження щодо отримання джерел доходів та утримання бюджетних установ. |
На сьогодні, залишається проблемним питання забезпечення діяльності районних рад (у тому числі, утримання апарату), оскільки відсутні надходження до районних бюджетів, а певні повноваження належать до компетенції районних рад (зокрема, виконання державних програм соціального захисту). Фінансування окремих районних рад здійснюється за рахунок трансфертів з бюджетів об’єднаних територіальних громад. Однак, така система фінансування не має чіткої регламентації (а радше діє з огляду на особистісні відносини між громадою і районною радою) з огляду на відсутність законодавчого регулювання. Слід зазначити, що статтями 66 та 67 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що місцеві бюджети повинні мати достатні ресурси для виконання органами місцевого самоврядування своїх повноважень. За умови відсутності або недостатності в місцевих бюджетах ресурсів для здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм законом повноважень держава забезпечує збалансування місцевих бюджетів шляхом передачі необхідних коштів до відповідних місцевих бюджетів у вигляді дотацій та субвенцій. У даному випадку в районних рад існують певні повноваження, делеговані державою, відповідно, держава повинна забезпечити районні ради коштами для виконання цих повноважень. Тому пропонуємо, до вирішення на законодавчому рівні питання реорганізації районів, територія яких покрита об’єднаними територіальними громадами, завершення процесу об’єднання територіальних громад та визначення компетенцій районних рад врегулювати на законодавчому рівні питання фінансування діяльності районних рад у районах, в яких об’єднані територіальні громади охоплюють всю територію району. Оптимальним варіантом слід вважати виділення відповідного трансферту з державного бюджету. При цьому, пошук відповідних коштів в державному бюджеті можливо за рахунок зменшення обсягів фінансування районних державних адміністрацій, функції яких значно зменшилися за рахунок утворення об’єднаних територіальних громад. На даний час, обсяги фінансування райдержадміністрацій по районах, де створено об’єднані територіальні громади, не зменшилися пропорційно до зменшення повноважень райдержадміністрацій. Відповідні звернення Асоціації із зазначеною пропозицією надіслані до Мінрегіону та Мінфіну для врахуванні при підготовці проекту Закону «Про Державний бюджет а 2020 рік». |
Джерело: УАРОР |