Архів сайта |
Травень 2024 (4) Березень 2024 (1) Лютий 2024 (7) Грудень 2023 (4) Травень 2023 (2) |
Звернення Української асоціації районних та обласних рад до Центральної виборчої комісії з обґрунтуванням необхідності виборів до районних рад. Українська асоціація районних та обласних рад глибоко стурбована ситуацією, яка склалася навколо питання - бути чи не бути першим виборам депутатів районних рад 25 жовтня 2020 року, оскільки деякі стейкхолдери висловлюють думку про те, що районні ради можна не обирати. Мотивують вони свою позицію тим, що «районні ради не матимуть повноважень». Більше того, на сайті Асоціації Міст України розміщено звернення до Центральної виборчої комісії від 31.07.2020 р. з пропозицією не проводити вибори до районних рад, оскільки, на їх думку, існує «правова невизначеність щодо утворення районних рад». |
Висловлюємо категоричні заперечення проти подібних пропозицій, оскільки Конституцією України та чинним законодавством в достатній мірі врегульовано питання забезпечення виборів до районних рад. Так, необхідно зазначити, що по-перше, районна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ і міст району (частина четверта статті 140 Конституції України). По-друге, районна рада має конституційні повноваження (частина друга статті 143 Конституції України). Зокрема, це: 1) затвердження програм соціально-економічного і культурного розвитку району та контроль за їх виконанням; 2) затвердження районного бюджету, який формується з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контроль за їх виконанням; 3) вирішення інших питань, віднесених законом до компетенції районної ради. Детальний перелік повноважень районних рад визначено також статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування»,тому некоректно писати чи говорити про те, що «районні ради не мають повноважень». По-третє, депутати районної ради обираються жителями району на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на 5 років (частина перша статті 141 Конституції України). По-четверте, після ліквідації старих районів та утворення нових районів виникли підстави для призначення перших місцевих в тому числі як до нових громад, так і до нових рад громад, так і до нових районних рад. Це зумовлено Постановою Верховної Ради України № 807-ІХ від 17 липня 2020 року, яка прийнята в порядку реалізації положень пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України. Слід зазначити також, що рішенням Консультативної ради з питань місцевого самоврядування «Про стан реалізації реформи територіальної організації державної влади та місцевого самоврядування і законодавчу стратегію в умовах її завершального етапу» від 25.06.2020 року за підписом Голови Верховної Ради України Д. Разумкова, рекомендовано Кабінету Міністрів України вжити заходів з координації зусиль органів виконавчої влади задля забезпечення в межах компетенції проведення місцевих виборів (без будь-яких виключень), у визначенні Конституцією України строки на новій територіальній основі. По-п’яте, у рік проведення чергових місцевих виборів перші місцеві вибори призначаються і проводяться разом з черговими (частина восьма статті 194 Виборчого кодексу України). Як відомо, днем голосування на чергових місцевих виборах 2020 року є 25 жовтня. Це визначено Постановою Верховної Ради України № 795-ІХ від 15 липня 2020 року (на основі пункту 30 частини першої статті 85, частини третьої статті 141 Конституції України). По-шосте, право обирати депутатів районної ради є складовою конституційного права громадян України вільно обирати і бути обраними до органів місцевого самоврядування, передбаченого частиною першою статті 38 Конституції України. По-сьоме, конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані (частина друга статті 22 Конституції України). По-восьме, перешкоджання вільному здійсненню виборцем свого виборчого права (як активного, так і пасивного) є злочином і тягне за собою відповідальність, передбачену статтею 157 Кримінального кодексу України. На завершення необхідно наголосити, що призначення перших місцевих виборів віднесено до повноважень Центральної виборчої комісії (частина сьома статті 194, пункт 1 статті 205, стаття 288 Виборчого кодексу України). І це природньо, бо ЦВК є органом, який забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України (частина перша статті 2, пункт 1 статті 17 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»), а в свою чергу члени ЦВК, набуваючи повноважень, складають на пленарному засіданні Верховної Ради України присягу Українському народові, за якою зобов’язуються, серед іншого, «… забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України…» (частина перша статті 8 Закону України «Про Центральну виборчу комісію»). Заклики до неприйняття рішення про оголошення перших виборів до районних рад є спробою втягування ЦВК України у політичні процеси, що може призвести до колапсу у сфері забезпечення належного управління комунальним майном, оскільки районні ради не тільки здійснюють управління спільним майном територіальних громад, але й є засновниками комунальних підприємств та закладів, які надають послуги населенню та здійснюють господарську діяльність. З метою унеможливлення настання вкрай негативних наслідків, необхідно, як мінімум, забезпечити перехідний період (до внесення відповідних змін до Конституції України про ліквідацію районних рад) для надання новим укрупненим районним радам можливостей вирішення у правовий спосіб правонаступництва та подальшого передачі об’єктів комунальної власності у розпорядження відповідних територіальних громад, а тому вибори до районних рад обов’язково мають відбутися.
Завантажити Звернення можна натиснувши на це ПОСИЛАННЯ. |
Джерело: УАРОР |